2016. január 3., vasárnap

BEJGLI

A bejgli igazi nagymama sütemény. Mindig is úgy hittem, hogy az elkészítéshez minimum varázslat kell. Hiszen miért is nem készítik cukrászdákban, vagy miért van az, hogy nem lehet csak úgy összedobni egy délutánon könnyű desszert gyanánt. Szóval biztos voltam benne, hogy a bejglikészítésre minimum mágiával az ereinkben születni kell, vagy hosszú évek tanulási folyamatával lehet elsajátítani.
Nos ilyen háttérrel álltam neki a nagy kalandnak. Na persze nem egyedül, hanem a mamámmal, aki igazán profi e téren. Ma már elmondhatom, hogy túl vagyok a tűzkeresztségen és jelentem ha még nem is vagyok profi játékos de tartalékosnak már megfelelek. Egyébként a bejgli sütés egy fél napos elfoglaltság, jó erőnlétet igénylő igazi fizikai meló. De ne habozzon senki nekilátni, talán nehéznek tűnik de a végeredmény mindent megér.


Hozzávalók

1,5 kg liszt
0,5 kg rétesliszt
1 l tej
3 tojássárgája
2 marék cukor
fél marék só
25 dkg margarin vagy zsír (én margarint használtam)
10 dkg élesztő

Töltelék: 0,5 kg mák, 0,5 kg dió és 1 kg túró, 2 tojássárgája, 1 citrom, cukor, tej. 

Elkészítés

A tejet megmelegítjük, ne legyen forró csak meleg. Egy nagyobb tálba öntjük és belemorzsoljuk az élesztőt. Hozzákeverjük a cukrot és a sót. Majd mehet is bele a rétesliszt és a sima liszt fele. Összekeverjük, majd folyamatosan adagoljuk hozzá a többi lisztet és közben gyúrjuk. Mikor már szépen összeállt a tészta a margarint felkockázzunk és kockánként belesimogatjuk a tésztába. (Én a kezem közé veszek egy egy kockát, szétdörzsölöm és azután simogatom bele). Ezután ha kell adunk még hozzá lisztet és addig gyúrjuk, amíg el nem válik az edény falától. Mikor ez megvan letakarjuk és meleg helyre tesszük kelni. Fontos, hogy meleg legyen a helyiségben az összeállításkor is. Kb. 1 órát kelesztettem kb. 2 méterre a kandallótól, és hát a végeredmény magáért beszélt. Majdnem kimászott a tálból a tészta annyira szépen feljött. Miközben kelt előkészítettem a töltelékeket. Én mákkal dióval és túróval töltöttem, de lehet minden mással. A túróhoz adok 2 tojássárgáját és cukrot, valamint egy kevés reszelt citromhéjat. A dióhoz és a mákhoz cukrot keverek, annyit amennyitől édes lesz, adok hozzájuk is reszelt citromhéjat, valamint felforrósítok kb 1,5 dl tejet, felét a mákhoz másik felét a túróhoz keverem. 
Mikor a tészta megkel kiborítom a tálból és hat egyforma részre vágom. Cipókat gyúrok belőlük és még 20 percig kelesztem őket az asztalon. Ezután egyenként kinyújtom őket, megtöltöm a töltelékekkel, a szélüket kicsit behajtom, hogy a töltelék ne folyjon ki és feltekerve tepsibe teszem, ahol szintén kelesztem még 10 percig. Ezután alacsony lángon (150°C) aranybarnára sütöm. 

 

 

 

 

 

 

 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése